این خرسهای قرمز در زندگی ما چه میکنند؟/ همهی سال روز عشق است!
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۱۶۳۷
گروه خانواده: این روزها از کوچه و خیابان های مختلف شهر به ویژه از مرکز شهر به بالاتر که پا بگذارید و قدم بزنید، مغازه و فروشگاه های شکلات فروشی، گل فروشی، عروسک و اسباب بازی و کافه های مختلفی را می بینید که پر شده اند از گل های رز قرمز، خرس های عروسکی سرخ ، قلب های بادکنکی و چیزهای دیگری که برای جشن ولنتاین غربی ها شناخته شده تر هستند و هیچ ارتباطی با فرهنگ سنتی مشرق زمین ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حتی اگر پای صحبت جوانترها هم بنشینید، میبینید خود را برای کادو دادن و کادو گرفتن برای روز عشاق آماده میکنند. البته این سنت به رسم میانسال ها هم کشیده شده است. اما داستان چست؟
*روزی برای دوستیهای آزاد و پنهان
چهاردهم فوریه (25 بهمن ماه) در مغرب زمین روز ولنتاین یا روز عشاق نامگذاری شده و روزی است که سال به سال در دل جوانان ما و حتی خانواده های ایرانی جای بیشتری باز می کند. در واقع این روز به دوستی های آزاد خارج از چارچوب خانواده و روابط پنهان و ناشناس معروف است نه روابطی که در قالب پیوند خانوادگی و ازدواج باشد.
ایرانی ها کمتر از فلسفه این روز با خبر هستند و تنها با یک اسم و چند قلم شکلات و قلب و خرس پولیشی آن را می شناسند در حالیکه ولنتاین برای خودش فلسفه خاصی دارد. اما فلسفه اش چیست؟ قرن هجدهم میلادی در روم پادشاهی به نام کلودیوس حکومت میکرد که معتقد بود سربازانی که ازدواج کردهاند مبارز خوبی نیستند و به خاطر همین ازدواج را در بین سربازان خود ممنوع کرد.
این اقدام پادشاه باعث شد تا ولینتیوس که یک کشیش بود به طور مخفیانه سربازان را به عقد دخترانی که دوست داشتند در آورد و این اقدام وی موجب شد تا با دستور پادشاه دستگیر و اعدام شود و به همین خاطر برای بزرگداشت این روز مردم غرب به یکدیگر هدیه میدهند. البته مطرح شده که خود ولینتیوس نیز با دختر زندانبان ارتباط داشته و برای نامه هایی در قالب «ولنتاین تو» پیش از اعدامش می نوشته است.
بسیاری از جامعه شناسان و رسانه هایی ها در سال های اخیر تلاش کردند تا ضمن اینکه به جوان ها فلسفه این روز را توضیح دهند، بگویند که ولنتاین یک سنت وارداتی و نوپای غیر ایرانی است و ما خودمان بر مبنای فرهنگی دینی و ارزشی جامعه مان می توانیم روزهایی برای دوست داشتن و عشق ورزیدن چون سالروز ازدواج بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) داشته باشیم و آن را در قالب و چارچوب های خانواده جشن بگیریم.
*ساختار خانواده ای که مورد تهدید است
«منصور بایرامی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در آسیب شناسی رووز ولنتاین می گوید: «خود این مسئله که چطور این مناسبت خارجی که با خرس و قلب براساس علاقه یک کشیش مسیحی به دختر زندانبانش در مغرب زمین شکل گرفته، مورد استقبال جوانان ما هم هست، نیاز به آسیب شناسی دارد. اثرات منفی این به اصطلاح جشن بر جوانان ما کاملا مشخص است چرا که آنها را ترغیب به روابط خارج از خانواده و دوستی ها و عشق ورزی های پنهانی می کند و ساختار خانواده را مورد تهدید قرار می دهد.
وی در این باره می افزاید: «مردم ما مستعد الگوگیری هستند، هر چند ما الگوهای زیبا و دوست داشتنی چون فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) در علاقه و عشق ورزی برای تبدیل شدن به روش عشق داریم اما استقبال از یک فرهنگ وارداتی غربی بیشتر از چنین مناسبت هایی است. فرهنگ های وارداتی چون ولنتاین با هدف ترویج خیانت زوجین به هم و سوق دادن به جنس مونث به مذکر و بالعکس، برخلاف بیولوژی و قانون طبیعت که هدف را ازدواج و خانواده قرار داده، به دیگر جوامع چون کشورهایی چون ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان و .. هستند.
بایرامی معتقد است که یک جامعه سالم نیاز به خانواده سالم دارد، می گوید: در کشوری چون ژاپن و کره هنوز برخی از مردم از قاشق و چنگال استفاده نمی کنند و با چوب که مناسبت فرهنگی خودشان است، غذا می خورند و در واقع هویت و فرهنگ خود را حفظ می کنند، اما جوان های ما الان تا نیمه های شب در گوشی موبایل هایشان به دنبال کادوی ولنتاین میگردند، این یعنی زوال خانواده که از قبل برنامه ریزی شده است. فرهنگی که برای صادر کردن چیزی از خود نداشته باشد، هویت زدایی شده و هویت دیگری را دریافت میکند.
وی با تأکید بر اینکه مخالف تبادلات فرهنگی نیست، میافزاید: تبادل قاعده دارد، استقلال فرهنگی هم مهم است، ما نیاز به فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامیمان داریم. ترمزهای فرهنگی ما برای حفظ هویت ایرانی اسلامی است اما ضدفرهنگی هایی چون ولنتاین از آنها عبور میکنند. باید به جوانان مهارت یاد بدهیم تا فرهنگ های وارداتی را نپذیرند وگرنه چون بی هویتی سرگردان هر ضدفرهنگی را دریافت می کنند.
هر ساله شاهد هستیم که در همین کشور خودمان به جز ولنتاین مناسبت های دیگری چون سال نو میلادی و کریسمس را ، با راه اندازی درخت کریسمس و بابانوئل جشن میگیرند و عکس یادگیری و تمهای عکاسی راه اندازی میکنند. برای همین ولنتاین در خیلی از مهدهای کودک تا قبل از کرونا جشن گرفته میشد و بچه ها نیز درگیر این فرهنگ غربی شده بودند.
بنابراین مشکل، ولنتاین یا کریسمس نیست، مشکل این است که بدون عمق بخشی و اطلاع از فلسفه خیلی از این فرهنگها ما واردشان می شویم. جوانان ما نیاز به کارناوال های شادی دارند تا بتوانند شاد باشند.
استقبال از این فرهنگ های وارداتی نشان از ضعف ما در سبد فرهنگی دارد.در مطالعهای که اخیرا در چند منطقه تهران درباره فلسفه ولنتاین انجام شده، نشان داده که افراد بدون اطلاع از آن بدان علاقهمند شدهاند. مسئله دیگر هم این است که خود خانوادهها با روابط سردی که با بچه هایشان دارند، زمینه را برای روابط خارج از خانواده آنها با غریبهها هموار میکنند.
وقتی در یک خانواده به اندازه نیاز و زیاد عشق ورزی پدر و ما در و فرزندان باشد، بچه ها برای صمیمت بیشتر به بیرون از خانه و روابط بدون ازدواج سوق پیدا نمیکنند.
*آسیب هایی که ولنتاین به فرهنگ ما می زند
محمدمهدی ابهری، آسیب شناس اجتماعی علوم رفتاری نیز دراین باره می گوید: برپایی جشن هایی مثل ولنتاین وسیله ای برای تخریب باور های دینی مردم است، عده ای می گویند روز مهرگان را جایگزین ولنتاین کنید و برخی نیز می گویند اسفندگان را روز عشق بنامین که فاصله بین ولنتاین و اسفندگان هفته عشق نامگذاری شود.
بسیاری از وسایلی که برای ولنتاین در مراکز خرید و فروشگاه به فروش می رسد، تولید کشورهای سرمایه داری و صهیونیستی است از شکلاتها تا وسایل عروسکی همه آسیب رسان هستند. بنابراین ولنتاین نمی تواند روز عشق باشد، چرا که سالمرگ یک کشیش هوسباز است که توسط رسانه های سرمایه داری و مسیحی تبلیغ شده است.
این آسیبشناس اجتماعی در بیان آسیبهای برگزاری روز ولنتاین به این موارد اشاره میکند: انتشار مفاهیم غربی و فرهنگ بی محتوا و تهی غرب در بین جوانان از طریق نشریات زرد، وبلاگها و سایتهای مجازی، به عواملی چون کاهش میل جوانان به ازدواج و روابط منطقی و گرایش آنها به روابط نامشروع و خلاف منطق، ایجاد آسیبهای فرهنگی به قشر نوجوان کشور و مفهوم سازی یک نظریه بیریشه در ذهن آنها، تجملپرستی و اشتغالیافتن اقشار مختلف حتی بزرگسالان به مباحث بیهوده و بی ثمر، تقلیل عشق حقیقی و ایجاد گرایش به روابط ناسالم با تفاسیر غربگرایانه، سوءاستفاده جریانات فاسد سیاسی همچون گروههای غیرقانونی فمنیستی از این روز، رواج تعابیر غلط از زن به مثابه ابزار هوسرانی، نزول دادن شان انسانی و الهی زنان مسلمان و ایجاد ناسازههای بازتولیدکننده، ویروسها و آسیبهای فرهنگی به این معنا که در حالتهای مختلف به تولید عوامل مخرب میانجامد.
وی درباره جایگزین های مناسب این ضدفرهنگ می گوید: ترویج ویژگیهای زن مسلمان، ترویج و تشریح وضعیت حقیقی زن در ایران باستان و ارزشهای آنان، رواج فرهنگ ازدواج که بازدارنده بسیاری از معضلات فرهنگی است و مهمتر از همه رواج و تبلیغ در حول محور روز خجسته و فرخنده ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان روز همسر و مهر خانوادگی و عشق و محبت که میتواند جایگزین بسیار با ارزشتری از روزهای خرافی فرهنگ وارداتی باشد.
مقام معظم رهبری همواره مردم جامعه را به سمت سبک زندگی بومی سفارش میکنند. در فرهنگ اسلامی و شیعی ما به همه روزهای سال برای عشق ورزی و محبت به هم سفارش شده است منتها در چارچوب خانواده این اتفاق باید بیافتد، نه اینکه در قالب خرده سنت های مسیحیت باشد.
از دیدگاه اسلامی برای یک زوج همه روزه روز عشق است هم چنان که واژه عشق در آیات بسیاری از قرآن به کار رفته و احادیث بسیاری در زمینه محبت رسیده است از جمله: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ آنانکه ایمان آوردهاند و اعمال شایسته انجام دادهاند خداوند بخشنده مهربان عشق و محبت آنها را در دل مردم قرار میدهد». (مریم / 96)
همچنین خداوند متعال در آیه 21 سوره روم میفرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛ و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید ، و میان شما عشق و مهربانی نهاد و در این نشانه هایی است برای مردمی که تفکر می کنند». (روم / 21)
در روایتی پیامبر اکرم(ص) میفرماید: به یکدیگر هدیه دهید، تارشته محبتتان محکمتر شود، چرا که هدیه کینه را از بین مىبرد.
حضرت امام باقر(ع) نیز میفرماید: با ملایمت و دوستى، دلها به سمت تو مهربان میشوند.
امام صادق(ع) در روایت زیبای دیگری میفرمایند: مؤمنان را در نیکی و مهرورزی به یکدیگر و دوستی و ملاطفت به همدیگر، همانند یک پیکر میبینی که وقتی عضوی به درد آید و شکایت کند، اعضای دیگر با بیخوابی و تب با او هم صدا شوند و یکدیگر را فراخوانند.
در نهایت فرهنگ اسلامی ایرانی ظرفیت های زیادی دارد که نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر است تا براساس فرهنگ و سنت های خودمان جشن ها و اعیاد را پاس بداریم و دست به از بین رفتن هویت و سرمایه های ملی خود نزنیم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: ولنتاین فرهنگ غرب تهاجم فرهنگی روز عشق خرس قرمز خرس ولنتاین کادوی ولنتاین جوانان ما فرهنگ ها عشق ورزی روز عشق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/